Sual: (Kaşları aldırmak bir uygunsuzluğu düzeltmek için yapılırsa erkek olsun kadın olsun fark etmez caiz olur) deniyor. Erkek ve kadın ...
Sual: (Kaşları aldırmak bir uygunsuzluğu düzeltmek için yapılırsa erkek olsun kadın olsun fark etmez caiz olur) deniyor. Erkek ve kadın için bu farklı değil mi?
CEVAP
Erkek ve kadın için farklıdır. Erkeklerin cemal için peruk takmaları caiz, kadınların zaruretsiz peruk takmaları yasaklanmıştır.
Cemal, çirkinliği gidermek, vakar sahibi olmak ve şükretmek için, nimeti göstermek demektir.
Erkeklerin cemal niyetiyle şık ve süslü giyinmeleri caiz, kadınların, süslü giyinmeleri yasaktır. Erkeklerin cemal niyetiyle kaşlarını düzeltmeleri caiz, kadınların kaşlarını almaları yasaklanmıştır. Erkek kürklü palto giyebilir, kadın kürklü manto giyemez. Erkek gümüş yüzük takabilir, kadın gümüş de takamaz. Erkek çizme giyebilir, kadın giyemez. Kısacası, kadın, hiçbir ziynetini yabancıya gösteremez.
Âlime uyulur
Sual: Âlimlerle tasavvuf ehli zatlar arasında, bir konuda farklı hükümler görülürse, hangisine uymak gerekir?
CEVAP
Âlimlere uyulur. Tasavvuf ehli, sekr hâlinde söylemiş veya ilhamla anlamış olabilir. İkisi de dinde senet değildir. Ama âlimler, edille-i şeriyyeye dayanarak bildirirler. Mürşid-i kâmille evliya zatları karıştırmamalı. Her evliya, mürşid-i kâmil değildir. Ama her mürşid-i kâmil evliyadır.
Mürşid-i kâmil, sofi zatlar gibi değildir, ictihad derecesinde yüksek âlim olduğu için, hem ilim, hem de marifet sahibidir. İmam-ı Rabbani, Mevlana Halid-i Bağdadi, Seyyid Abdülhakim-i Arvasi hazretleri gibi zatlar böyledir. Böyle bir zata (Zül Cenâhayn) denir ki, iki kanat sahibi, yani hem âlim, hem evliya demektir. Akılla, delille anlaşılan bilgilere (İlim) denir. Kalble anlaşılan bilgilere (Marifet) veya (İrfan) denir.
Vesvese eden
Sual: Bende çok vesvese var. (Burayı galiba yıkamadım veya delk etmedim) diye defalarca yıkıyorum veya delk ediyorum. Buna bir çare yok mu?
CEVAP
Vesveseden kurtulmak için, kendi kendine, (Buranın kuru kaldığına veya burayı delk etmediğine yemin eder misin?) diye sormalı. Yemin edemiyorsa, orası yıkanmış veya delk edilmiştir, tekrar yıkamak veya delk etmek gerekmez.
Her vesvese için de, kendine aynı soruyu sorabilir. (Ben, yemin edecek kadar emin olsam zaten vesvese etmem) demek de vesvesedir. Yemin edemiyorsa, bunun vesvese olduğunu anlamalı. (Bir daha yıkasam daha iyi olmaz mı?) dememeli. Böyle düşünmek vesveseyi artırır.
CEVAP
Erkek ve kadın için farklıdır. Erkeklerin cemal için peruk takmaları caiz, kadınların zaruretsiz peruk takmaları yasaklanmıştır.
Cemal, çirkinliği gidermek, vakar sahibi olmak ve şükretmek için, nimeti göstermek demektir.
Erkeklerin cemal niyetiyle şık ve süslü giyinmeleri caiz, kadınların, süslü giyinmeleri yasaktır. Erkeklerin cemal niyetiyle kaşlarını düzeltmeleri caiz, kadınların kaşlarını almaları yasaklanmıştır. Erkek kürklü palto giyebilir, kadın kürklü manto giyemez. Erkek gümüş yüzük takabilir, kadın gümüş de takamaz. Erkek çizme giyebilir, kadın giyemez. Kısacası, kadın, hiçbir ziynetini yabancıya gösteremez.
Âlime uyulur
Sual: Âlimlerle tasavvuf ehli zatlar arasında, bir konuda farklı hükümler görülürse, hangisine uymak gerekir?
CEVAP
Âlimlere uyulur. Tasavvuf ehli, sekr hâlinde söylemiş veya ilhamla anlamış olabilir. İkisi de dinde senet değildir. Ama âlimler, edille-i şeriyyeye dayanarak bildirirler. Mürşid-i kâmille evliya zatları karıştırmamalı. Her evliya, mürşid-i kâmil değildir. Ama her mürşid-i kâmil evliyadır.
Mürşid-i kâmil, sofi zatlar gibi değildir, ictihad derecesinde yüksek âlim olduğu için, hem ilim, hem de marifet sahibidir. İmam-ı Rabbani, Mevlana Halid-i Bağdadi, Seyyid Abdülhakim-i Arvasi hazretleri gibi zatlar böyledir. Böyle bir zata (Zül Cenâhayn) denir ki, iki kanat sahibi, yani hem âlim, hem evliya demektir. Akılla, delille anlaşılan bilgilere (İlim) denir. Kalble anlaşılan bilgilere (Marifet) veya (İrfan) denir.
Vesvese eden
Sual: Bende çok vesvese var. (Burayı galiba yıkamadım veya delk etmedim) diye defalarca yıkıyorum veya delk ediyorum. Buna bir çare yok mu?
CEVAP
Vesveseden kurtulmak için, kendi kendine, (Buranın kuru kaldığına veya burayı delk etmediğine yemin eder misin?) diye sormalı. Yemin edemiyorsa, orası yıkanmış veya delk edilmiştir, tekrar yıkamak veya delk etmek gerekmez.
Her vesvese için de, kendine aynı soruyu sorabilir. (Ben, yemin edecek kadar emin olsam zaten vesvese etmem) demek de vesvesedir. Yemin edemiyorsa, bunun vesvese olduğunu anlamalı. (Bir daha yıkasam daha iyi olmaz mı?) dememeli. Böyle düşünmek vesveseyi artırır.
Hiç yorum yok
Sorularınız Dinimiz İslam hocaları tarafından cevaplandırılacaktır. Lütfen suallerinizi: dinimizislam2@gmail.com mail adresine gönderiniz. Teşekkürler.