Sual: Ümmü Seleme validemiz, (Tesettür âyeti indiği zaman, Ensâr kadınları başlarındaki siyah örtüden dolayı başlarına karga konmuş gibi...
Sual: Ümmü Seleme validemiz, (Tesettür âyeti indiği zaman, Ensâr kadınları başlarındaki siyah örtüden dolayı başlarına karga konmuş gibi görünüyorlardı) buyuruyor. Buradan kadınların siyah giymesinin farz olduğu anlamı çıkarılamaz mı?
CEVAP
Kesinlikle öyle bir mâna çıkarılamaz. Burada sadece başörtülerinin siyah olduğu bildiriliyor. Başlarındaki örtüler beyaz veya yeşil olsaydı, beyaz veya yeşil giymek farz olmazdı. Nitekim Peygamber efendimiz, farklı renklerde elbise giymiştir. Giydiği elbiseleri giymek farz olmaz.
Dıhye-i Kelbî “radıyallahü anh” anlatır: Resulullah'a “sallallahü aleyhi ve sellem” beyaz kumaş gelmişti. Bana bir miktarını verip; (Bunu ikiye böl, bir parçayı kendine gömlek yap, diğerini hanımına ver, kendine örtü yapsın!) buyurdu. (Ebu Davud)
Bu hadis-i şerife göre kadınların ve erkeklerin beyaz giymesine farz denmez. Çünkü (Dürer-ül-mültekıte) kitabında şöyle deniyor:
Kadınlara vücut hatları, kaba avret yerlerinin şekli ve rengi belli olmayacak herhangi bir elbiseyle örtünmek farzdır. Dinimiz, kapanmayı emretti, ama belli bir örtü şekli, belli bir renk bildirmedi.
Kadınların da, erkeklerin de her renk elbise giymeleri caizse de, erkeklerin kırmızı, sarı elbise giymeleri tenzihen mekruhtur. Yeşil giyinmek sünnettir. Beyaz ve siyah giyinmek müstehabdır. Resulullah'ın entarisi, gömleği beyaz pamuk bezdendi. Mekke’yi fethettiği gün, mübarek başlığı ve paltosu siyahtı. (İbni Âbidin)
Mezar
Gitti gençlik, fayda yok, etse de hep âh-u zar,
Yaşı yetmişi geçen Hoca’yı bekler mezar.
Cennette pişmanlık yoktur
Sual: Cehenneme girenler, pişman olacağı gibi, Cennete giren herkes de, (Niye daha çok ibadet yapmadım, daha az günah işlemedim) diye pişman olacak mı?
CEVAP
Cennette hiçbir üzüntü, sıkıntı olmadığı gibi, pişmanlık da yoktur. Herkesin pişman olması, Kıyamet günü olacaktır. Orada cennetlik olanlar bile, niye daha çok ibadet etmedik diye pişman olacaktır. Bir hadis-i şerifte, (Kıyamette fâsık salih herkes pişman olur. Fâsık, fıskı [günahı] bırakıp doğruluk ve takva üzere bulunmadığına; salihse, daha çok ibadet etmediğine pişman olur) buyuruldu. (Feraid-ül fevaid)
Cennette monoton bir hayat da yoktur. Hayal bile edilemeyecek nice nimetler olacak, bunlardan alınacak zevk de her an artacaktır. Bunu dünyadaki nimetlere benzeterek anlamak, mümkün değildir.
İstiğfar ne demektir?
Sual: Bir hadis-i şerifte, (Ölmüş ana babanız için, istiğfar edin) buyuruluyor. Onlar için (Estağfirullah) mı diyeceğiz?
CEVAP
İstiğfar, af dilemek, günahların affedilmesini istemek demektir. Estağfirullah, (Ya Rabbî, beni affet!) demektir. Hadis-i şerifteki, (İstiğfar edin!) demek, (Ana babanın günahlarının affedilmesi için, gerekli hayır hasenatı yapın, onlar için dua edin!) demektir. Yani dua etmek, Kur’an okumak, sadaka vermek ve çeşitli hayırlar yapmak, ölü için birer istiğfardır.
Vaktinde kılmak
Sual: Bir namazı vaktinde kılmış olmak için, vakit çıkmadan önce mi selam vermek gerekir?
CEVAP
Sabah namazı hariç, diğer vakitlerde, vakit çıkmadan, Hanefi’de iftitah tekbiri alan, Maliki’de ve Şafii’deyse, bir rekât kılan, namazı vaktinde kılmış olur. Sabah namazındaysa, güneş doğmadan önce selam vermek şarttır.
***
Sual: Abdest aldıktan 1-2 saat sonra, Sübha yani abdest için şükür namazı kılınsa caiz olur mu?
CEVAP
Caiz olursa da, geciktirmeden kılmalı.
CEVAP
Kesinlikle öyle bir mâna çıkarılamaz. Burada sadece başörtülerinin siyah olduğu bildiriliyor. Başlarındaki örtüler beyaz veya yeşil olsaydı, beyaz veya yeşil giymek farz olmazdı. Nitekim Peygamber efendimiz, farklı renklerde elbise giymiştir. Giydiği elbiseleri giymek farz olmaz.
Dıhye-i Kelbî “radıyallahü anh” anlatır: Resulullah'a “sallallahü aleyhi ve sellem” beyaz kumaş gelmişti. Bana bir miktarını verip; (Bunu ikiye böl, bir parçayı kendine gömlek yap, diğerini hanımına ver, kendine örtü yapsın!) buyurdu. (Ebu Davud)
Bu hadis-i şerife göre kadınların ve erkeklerin beyaz giymesine farz denmez. Çünkü (Dürer-ül-mültekıte) kitabında şöyle deniyor:
Kadınlara vücut hatları, kaba avret yerlerinin şekli ve rengi belli olmayacak herhangi bir elbiseyle örtünmek farzdır. Dinimiz, kapanmayı emretti, ama belli bir örtü şekli, belli bir renk bildirmedi.
Kadınların da, erkeklerin de her renk elbise giymeleri caizse de, erkeklerin kırmızı, sarı elbise giymeleri tenzihen mekruhtur. Yeşil giyinmek sünnettir. Beyaz ve siyah giyinmek müstehabdır. Resulullah'ın entarisi, gömleği beyaz pamuk bezdendi. Mekke’yi fethettiği gün, mübarek başlığı ve paltosu siyahtı. (İbni Âbidin)
Mezar
Gitti gençlik, fayda yok, etse de hep âh-u zar,
Yaşı yetmişi geçen Hoca’yı bekler mezar.
Cennette pişmanlık yoktur
Sual: Cehenneme girenler, pişman olacağı gibi, Cennete giren herkes de, (Niye daha çok ibadet yapmadım, daha az günah işlemedim) diye pişman olacak mı?
CEVAP
Cennette hiçbir üzüntü, sıkıntı olmadığı gibi, pişmanlık da yoktur. Herkesin pişman olması, Kıyamet günü olacaktır. Orada cennetlik olanlar bile, niye daha çok ibadet etmedik diye pişman olacaktır. Bir hadis-i şerifte, (Kıyamette fâsık salih herkes pişman olur. Fâsık, fıskı [günahı] bırakıp doğruluk ve takva üzere bulunmadığına; salihse, daha çok ibadet etmediğine pişman olur) buyuruldu. (Feraid-ül fevaid)
Cennette monoton bir hayat da yoktur. Hayal bile edilemeyecek nice nimetler olacak, bunlardan alınacak zevk de her an artacaktır. Bunu dünyadaki nimetlere benzeterek anlamak, mümkün değildir.
İstiğfar ne demektir?
Sual: Bir hadis-i şerifte, (Ölmüş ana babanız için, istiğfar edin) buyuruluyor. Onlar için (Estağfirullah) mı diyeceğiz?
CEVAP
İstiğfar, af dilemek, günahların affedilmesini istemek demektir. Estağfirullah, (Ya Rabbî, beni affet!) demektir. Hadis-i şerifteki, (İstiğfar edin!) demek, (Ana babanın günahlarının affedilmesi için, gerekli hayır hasenatı yapın, onlar için dua edin!) demektir. Yani dua etmek, Kur’an okumak, sadaka vermek ve çeşitli hayırlar yapmak, ölü için birer istiğfardır.
Vaktinde kılmak
Sual: Bir namazı vaktinde kılmış olmak için, vakit çıkmadan önce mi selam vermek gerekir?
CEVAP
Sabah namazı hariç, diğer vakitlerde, vakit çıkmadan, Hanefi’de iftitah tekbiri alan, Maliki’de ve Şafii’deyse, bir rekât kılan, namazı vaktinde kılmış olur. Sabah namazındaysa, güneş doğmadan önce selam vermek şarttır.
***
Sual: Abdest aldıktan 1-2 saat sonra, Sübha yani abdest için şükür namazı kılınsa caiz olur mu?
CEVAP
Caiz olursa da, geciktirmeden kılmalı.
Hiç yorum yok
Sorularınız Dinimiz İslam hocaları tarafından cevaplandırılacaktır. Lütfen suallerinizi: dinimizislam2@gmail.com mail adresine gönderiniz. Teşekkürler.